CV
Eva Wilms
Bildkonstnär
Född 1960

Utbildningar:

2020 Hdk Bild och berättande 30 hp
2001-03 Kvalificerad yrkesutbildning i äldre måleritekniker, Nääs hantverk och design
2006 Konstvetenskap 30 hp
1984-85 KV:s konstskola (måleri)
1983-84 Dômens konstskola (måleri)
1983 Gerlesborgskonstskola i Bohuslän

Jurybedömda utställningar:

2021 Carlsberg foundation´s Portrait competition. Nationalmuseum Danmark
2015 Hallands konstförenings vårsalong, Hallands konstmuseum.
2015 Carlsberg foundation´s Portrait competition. Nationalmuseum Danmark
2012 Liljevalchs vårsalong, Stockholm
2011 Carlsberg foundation´s Portrait competition. Nationalmuseum Danmark
2010 Konstsalongen Alingsås konsthall
2009 Bohussalongen, Bohuslänsmuseum, Uddevalla
2008 Teckningsutställning på Galleri Bohus, Uddevalla
2000 Nolhaga Slotts konstsalong, Alingsås
1994 Göteborgs Konsthall, Decembersalongen

Utställningar i urval:

2022 Göteborgskonstförening (separat)
2020 Galleri Jeanette Ölund (separat)
2019 Konsthallen galleri Hamnmagasinet, Varberg (separat)
2018 Utställningen W på Borås Konstmuseum (Wärenstam konstmuseum)
2018 Galleri Jeanette Ölund (inbjuden utställare tillsammans med Klara Kristalova, Eva Hild, Marie Capaldi +5)
2018 Tjörns konstförening (separat)
2017 Galleri Vigrum (separat)
2017 Göteborgs internationella konstbiennal extended
2017 Galleri Bh5
2017 Galleri Jeanette Ölund (separat)
2016 Hallands Konstmuseum (separat)
2016 Galleri Thomassen, vårutställning
2016 Galleri Majnabbe (separat)
2015 Galleri Hera Stockholm (separat)
2015 Kunstmaand Ameland, Nederländerna
2015 Galleri Thomassen, Påsksalong, Göteborg
2014 Galleri Jeanette Ölund, Borås
2014 Svenska konstföreningen i Paris.
2013 Galleri Hera, Stockholm (separat)
2012 Alingsås Konsthall (separat)
2007 Galleri Natthagen, Norge (separat)
2007 Galleri Kc, Göteborg (separat)
2007 Dergårdsgalleriet, Lerum (separat)
2006 Galleri Rita, Göteborg (separat)
2005 Galleri Floras Rike, Göteborg (separat)
2005 Göteborgs konstförening

Representerad:

Statens konstråd
Svenska kyrkan
Hallands konstmuseum
Wärenstams konstmuseum
Uppsala läns landsting
Varbergs kommun
Hallands läns landsting
Ringhals konstsamling.
2001-2018 stort antal gestaltnings och -utsmyckningsuppdrag utförda i offentlig och privat miljö

Stipendium:

Letterstedtska föreningen
Kunstnerhuset Lofoten vistelsestipendium
Hallands konstförenings Berlinstipendium
VG-regionens kulturstipendium
Hallands Konstmuseums vistelsestipendiuM
Längmanska kulturfonden
Gun och Åke G. Selins stiftelse
Gästbostad på San Michele, Capri
Svensk-norska samarbetsfonden
Mannheimers stiftelse

Medlemskap:

KRO Konstnärernas riksorganisation

Recensioner / omnämnanden

Borås tidning den 2 April 2020. Recension av Inger Landström.
Det är ingen dålig jämförelse Eva Wilms tar till när hon hänger en starkt uppförstorad och lätt omtolkad kopia av Leonardo da Vincis porträtt av jungfru Maria, hennes mor Anna och Jesusbarnet mitt emot en lika stor målning föreställande henne själv och hennes egen mor och mormor. Men jag upplever det inte som någon övermaga självförhävdelse utan tvärtom som en både respektfull och personlig hommage till en av historiens största konstnärer.
Genom att placera in en barnversion av sig själv som en del av gruppen i Leonardos verk från 1498 skapar Eva Wilms en förenande länk mellan då och nu. Det är inte den religiösa symboliken som blir det viktigaste här, utan det tidlöst allmänmänskliga i kontakten mellan de tre generationerna.
Generationstemat återkommer i en målning som hänger allra längst in i galleriet. Den föreställer en äldre kvinna och en liten flicka – ett barnbarn? – i förtroligt samspel på en strand. Det är en helt realistisk skildring men med en vagt oroväckande underton som man ofta finner i Eva Wilms måleri. För vad är det för ett landskap mormodern har att erbjuda sitt barnbarn – den spruckna, förtorkade strandbädden verkar minst av allt lockande.
Mystiken tätnar än mer i målningen Berget där tre mänskliga gestalter nästan helt smälter in i en massiv bergvägg. Man kan ana att stenytans så naturtroget återgivna skiftningar har sin bakgrund i Eva Wilms kunskaper i marmorering, något som hon arbetat med bland annat vid kyrkorenoveringar.
Direkt kyrklig anspelning har förstås hennes små ikonliknande men till innehållet helt profana målningar där gamla symboler blandas med nya som uppdaterar dem till aktuell nutid.

Borås tidning 21 Nov. 2018. Recension av Agnes Brusk Jahn om utställningen på Galleri Jeanette Ölunds 35 års jubileum
(medutställare:) Klara Kristalova, Eva Hild Marie Capaldi, Lott Alfreds, Åsa Davidsson, Bodil Hedlund,
Eva Klasson, Dorina Mocan)
Eva Wilms visar å ena sidan barn som stjärnkonstellationer, som ett med stjärnhimlen likt barns drömmar, å andra sidan en familj mot sepiabakgrund. Bekymrade och älskande föräldrar.

Borås tidning 8 mars 2017. Recension av Rolf Haglund om utställning på Galleri Jeanette Ölund.
Galleri Jeanette Ölund går åter emot trenderna med två subtila som inte sällan sublima konstnärinnor (skulptören Åsa Holmlund åsyftas). Gemensamt utmanar de tiden och slentrianen. Båda arbetar med oerhörd stringens. Eva Wilms djupa studier i äldre måleritekniker fördjupar all kortsynthet. Inte minst naturnärheten, livet självt, för oss därför tätt inpå det prekära nuet. Deras konst biter.

Pontus Hammarén, chef för Borås konstmuseum inviger min utställning på galleri Jeanette Ölund 2/3 2017
Jag skulle vilja ge utställningen rubriken innerlighet. Det finns verkligen ingen ironisk distans i verken och även ödmjukhet kanske jag skulle vilja säga.
Stillheten är också mycket närvarande.
Jag tycker dina bilder har något skimmer av vemod över sig. Det kan vara en situation eller relation men jag skulle nog vilja säga att det handlar mer om existentiella tillstånd. En förtätad stillhet. Det är som om världen har stannat upp. Vi hämtar andan.

Västra Götalands Kulturstipendium 2016
Motivering:
”Genom temperans långsamma process skapar Eva Wilms verk med ett säreget skimmer.
Mötet mellan renässansens romantiska naturmotiv och detaljer från samtiden för tankarna till människans förgänglighet i relation till den beständiga naturen.
Självupplevd utsatthet skildras genom en äldre måleriteknik och med en skicklighet som upparbetats under lång tid. Och vi betraktare svävar mellan nu och då i en känsla av fjärran och nära”

Borås Tidning den 2014-12-16 recension av Inger Landström från utställning på Galleri Jeanette Ölund
En tidlös andäktighet.
Den stämningen förmedlas direkt vidare i Eva Wilms målningar av barn som
leker vid vatten. Barnen är fotorealistiskt återgivna i utsökt blyertsteckning men insatta i en landskapsbild som ger en antydan om fara. Den djärva utflykten i en liten båt verkar inte helt riskfri och några har försiktigtvis stannat på stranden. Än mer skruvas oron upp i målningen av den lille som står ensam mitt i vattnet medan mörka moln tornar upp sig i bak-grunden.

Liljevalchs vårsalong 2012
TV 4 nyhetsmorgon 26/1
intervju med Mårten Castenfors som presenterar mina två verk
L:Lelle Modig / M:Mårten Castenfors
L: Vi går och tittar på lite snygga tavlor här på Liljevalchs vårsalong för det finns det gott om här. Vi kan väl börja med att titta på den här. För den är snygg och nånting säger den. Det ligger förstås i betraktarens öga men…vad säger du Mårten Castenfors, du som är chef för hela bygget här?
M; ja det här tycker jag är en väldigt fin målning, snygg vet jag inte men den är lågmäld. Det finns en stämning i den som är väldigt bra. Fint målad. Bra med lite blyerts och blandning (måleri tekniker) i den. Så att jag stödjer den målningen.
L; tror du att ni blir av med den här målningen? För ni säljer de här tavlorna?
M; ja det finns chans för det, det tycker jag. För den är så bra, den har kvalitet.

SvD Kultur 28/1 2012
Eva Wilms skickligt utförda målningar är i en klass för sig…
Erica Treijs
Läs hela artikeln: En befriande galen vårsalong

SvD Kultur 2/2 2012
Några andra som sticker ut är Eva Wilms…
Anna Brodow Inzaina
Läs hela artikeln: Lustfylld vårsalong

Expressen Konst 28/1 2012
Annars är de verk jag särskilt fastnar för till stor del gjorda av något äldre konstnärer, som Eva Wilms två målningar ”barnet”. Över flickan i skogslandskap som båda målningarna föreställer vilar en olycksbådande känsla av att något kusligt kommer att hända…
Therese Bohman
Läs hela artikeln: Vårsalongen: Liljevalchs konsthall

Separat utställning på Alingsås konsthall 2012 – TILLIT- 15/9-6/10

Alingsås Konsthall / Centre for Contemporary Art
Medeia Sogor Ekner
Utställningsintendent / Curator
”Eva Wilms måleri gestaltar stämningsfulla berättelser om mänskliga drömmar och upplevelser i en kombination av realistiska och naivistiska former. De personliga berättelserna är gåtfulla och präglas av underliggande psykologiska spänningar med barnet i centrum”

P4 Riks, 6/4 2015 Söndagarna med Stina Wollter.
Radiointervju om att försörja sig som konstnär/konsthantverkare