Varför?
Jag söker något tidlöst och allmänmänskligt där jag låter samtid och dåtid mötas. I motiv och måleritekniker från förr och nu utforskar jag olika uttryck. Med denna dynamik som grund söker jag gestalta berättelser om oss människor och vårt sammanhang.
Jag arbetar oftast i tre olika format.
– stora målningar med tecknade inslag,
– mindre tecknande bilder med målade inslag och
förgyllningar, vilka nu långsamt övergår till
– öppningsbara bilder s.k. triptyker.
Även utställningslokalerna utformar hur jag arbetar kring ett tema. Jag arbetar gärna integrerat med lokalerna och bilderna så att en berättelse/samtal uppstår.
2016 fick jag Västra Götalands Kulturstipendium med motiveringen
”Genom temperans långsamma process skapar Eva Wilms verk med ett säreget skimmer. Mötet mellan renässansens romantiska naturmotiv och detaljer från samtiden för tankarna till människans förgänglighet i relation till den beständiga naturen. Självupplevd utsatthet skildras genom en äldre måleriteknik och med en skicklighet som upparbetats under lång tid. Och vi betraktare svävar mellan nu och då i en känsla av fjärran och nära”
Jag arbetar även med stora murala utsmyckningar, restaureringar och teaterproduktioner sedan 18 år. Därav min erfarenhet och kunnande inom material och teknik. Jag har bl.a. marmorerat Göteborgs domkyrka under ett år och 2018 beställde Göteborgs Universitet en skrift där jag dokumenterade mina kunskaper/erfarenheter inom dekorativt måleri.
Hur?
Jag har utvecklat arbetsmetoder där jag kombinerar tempera och blyerts. Jag kan då uttrycka detaljer och i samma bild stora målade ytor. Jag använder måleritekniker såsom t.ex. piskning, fördrivning och lasering för att få ytorna att leva och kontrastera mot de opaka och tecknade områdena. Jag är vaksam mot alla låsningar och känner mig fri att använda de uttrycksformer som jag har behov av. Guldets inverkan intresserar mig också då det förskjuter realismen till en annan dimension.
Jag uppfattar mitt konstnärliga arbete som tre olika processer, alla lika betydelsefulla.
1.Idé och gestaltning. Det sker i mitt inre, ofta även i drömmar. När jag är i denna process förbereder jag bilderna. Det är något jag vill uttrycka, komma åt, förmedla… hur gör jag det utan att bli övertydlig? Ett inre pussel läggs.
2.Utförandet. Här använder jag mina erfarenheter och kunskaper, undersöker och experimenterar. När ett tema väl slagit rot bildar det långa serier, den ena bilden befruktar den andra.
3.Utställning och kommunikation. Mina utställningar är konceptuella. Varje möte mellan bild och betraktare är unikt och helt utanför mitt inflytande. Det är i dessa möten som konsten ytterst har sitt unika värde, anser jag.[:en]Why?
For me there is no difference between the life I live and the work I do as an artist. They are only different means of expression, about the same thing. Sometimes these events occur in ”reality” before the art takes place, and sometimes it’s the other way around – through art I can obtain processes that I wish in my own life. You could call it magic but at the same time it’s very rational. What is reality/imagination? It occurs simultaneously in every human being.
In 2016, I received Västra Götaland’s Cultural award with the motivation
”Through the slow process of tempera painting, Eva Wilm’s work creates a special shimmer. The meeting of the Renaissance’s romantic nature motif and details from the present leads our thoughts to the human perishability in relation to the lasting nature. Self-perceived vulnerability is depicted by an older painting technique and with a skill that has been worked out for a long time. And we observer are hovering between now and then in a feeling of near and long ago”
The driving force to express myself in images is based on my need to process and tell about my own life and thereby also reflect ”others”
At the moment, I work with a series of pictures of my childhood in the 60-70’s where I experiment scaling off the motives so much that something timelessly takes over. I see our lives and relationships as ”unique replays” throughout the history.
I also work with large murals, restorations and theater productions since 18 years. Therefore, my large experience and knowledge in materials and techniques.
How?
The techniques I use is tempera, drawing and gilding in different combinations. My special skill is older painting techniques (such as translucent painting) wich I am combining with contemporary expressions. I have received attention in these respects, through prizes, jury-rated exhibitions and in the media. My art is represented at several Swedish museums, in the Swedish church and at the National art foundation which, for example, have been placed in the Swedish government.
I am careful not locking myself into one art form. I want to stay open for any way of expression I find suiting for my needs. I am interested in the way gold can make a picture ”leap” to another dimension.
Old icons always had a big impact on me. I experiment and discover how I can use gold in new ways.
Sometimes I use the icon as an art form to express what’s ”holy/imp0rtant” for me.