Screenshot_20170809-100350 (3)

Varför?
Det är till den här flickan jag målar mina bilder.
Och till ALLA barn som bor inom oss, oavsett vår fysiska ålder.
Konsten är mitt sätt att undersöka, försonas och försöka förstå mig själv.

Det finns ingen differens för mig mellan livet jag lever och mitt konstnärliga arbete. Det är bara olika uttrycksformer för samma sak. Ibland sker händelserna i ”verkligheten” före det konstnärliga arbetet och ibland är det tvärtom, att jag genom konsten manar fram processer som jag önskar i det verkliga livet. En form av magiskt tänkande men samtidigt väldigt rationellt.
Ett exempel är min önskan att se ljuset i tillvaron…alltså målar jag möten med ljus på olika sätt.
Vad är verklighet/fantasi? Allt pågår samtidigt i varje människa.

Jag vill med min konst även tala om det stora sammanhang som vi  tillsammans med allt annat levande är en del av.
Den insikten på individuell och politisk nivå skulle göra exploatering och miljöförstöring omöjlig.
Mitt bidrag är poetiska/politiska bilder som snarare viskar än skriker.

Hur?
Jag ser mitt konstnärliga arbete som uppdelat i tre olika processer, alla lika betydelsefulla.

Första delen är idé och gestaltning. Det sker i mitt inre, ofta även i drömmar. Medan jag är i denna process förbereds mina bilder. Det är något jag vill uttrycka (vilket ofta sker i långa serier). Inre bilder stöts och blöts. Även yttre bilder såsom t.ex. fotografier prövas.
Ett pussel läggs.

Andra delen är utförandet. Här är erfarenhet och kunskap avgörande men också modet att våga experimentera och misslyckas. En egenskap som för mig kännetecknar konstnärsyrket.

Tredje delen är utställning och kommunikation. Vid varje möte mellan bild och betraktare uppstår något unikt, dem emellan. Ytterligare en dimension helt utanför min kontroll.

Teknikerna jag använder är oftast tempera, tecknande och bladguld.
Jag är vaksam mot alla låsningar och känner mig fri att använda de uttrycksformer som jag har behov av.
Jag är intresserad av guldets verkan som skjuter iväg realismen till en annan dimension.
Gamla ikoner och tidig europeisk konst från 13-1500-tal har alltid berört mig starkt. Jag experimenterar och undersöker hur jag kan använda guldet på nya sätt. Jag är också intresserad av att använda ikonens konstform för att tala om det som är  ”heligt/viktigt” för mig.