CV
Eva Wilms
Visual artist
Born 1960

Educations:

2020 University, Image and Narrative
2006 University, Art History
2001-03 Education in older painting techniques,
1984-85 KV’s art school (painting)
1983-84 Dômen Art School (painting)
1983 Gerlesborg Art School in Bohuslän

Jury-judged exhibitions:
2021 Carlsberg foundation´s Portrait competition. Nationalmuseum Danmark
2015 Halland Art Association’s spring salon, Halland Art Museum.
2015 Carlsberg foundation’s Portrait competition,
Frederiksborg castle Denmark
2012 Liljevalchs salon Stockholm
2011 Carlsberg Foundation Portrait competition.
Frederiksborg castle Denmark
2010 Art salon Alingsås art gallery
2009 Bohus Salon, Bohuslänsmuseum, Uddevalla
2008 Drawing exhibition at Galleri Bohus, Uddevalla
2000 Nolhaga Castle Art Salon, Alingsås
1994 Gothenburg Art Hall, December Salon

Selected exhibitions:

2020 Gallery Jeanette Ölund (separately)
2019 Art hall gallery Hamnmagasinet, Varberg (separately)
2018 Exhibition W at Borås Art Museum
2018 Gallery Jeanette Ölund 35 years anniversary
2018 Tjörn Art Association (separately)
2017 Gallery Vigrum, Lidköping (separately)
2017 Gothenburg International Art Biennale extended
2017 Art Gallery Bh5, Stenungsund
2017 Gallery Jeanette Ölund, Borås (separately)
2016 Halland Art Museum, Halmstad (separate)
2016 Gallery Thomassens, Spring Exhibition, Gothenburg
2016 Gallery Majnabbe, Gothenburg (separately)
2015 Gallery Hera Stockholm (separately)
2015 Kunstmaand Ameland, The Netherlands
2015 Gallery Thomassen, Easter Salon, Gothenburg
2014 Gallery Jeanette Ölund, Borås
2014 Swedish Art Association in Paris.
2013 Gallery Hera, Stockholm (separately)
2012 Alingsås Art Hall (separately)
2007 Gallery Natthagen, Norway (separately)
2007 Gallery Kc, Gothenburg (separately)
2007 Dergårdsgalleriet, Lerum (separately)
2006 Galleri Rita, Göteborg (separat)007
2005 Gallery Flora Rike, Gothenburg (separately)

Represented (in selection):

Church of Sweden
Halland Art Museum
Public Art Agency Sweden
Wärenstams museum
Ringhals art collection

Culture awards

Letterstedtska Foundation
Kunstnerhuset Lofoten residence
Halland Art Association’s Berlin Residency
Västra Götaland region’s cultural award
Hallands Art Museum’s residence, Ricklundgården
Längmanska kulturfonden
Gun and Åke G. Selin Foundation
Art residence San Michele, Capri x 2
Swedish-Norwegian Cooperation Fund
Mannheimer Foundation

Membership:

KRO The Swedish Artist’s National organisation

Reviews:

Culture Award 2016
“Through the slow process of tempera painting Eva Wilms creates works with her own special shimmer.
The meeting between the renaissance romantic nature scenes and details of contemporary life are reminiscent of human transience in relation to the eternal nature.
Self-perceived vulnerability is depicted through older painting techniques and with a skill that has been developed over a long period of time. And we viewers are hovering between now and then in a sense of far and near”

Borås tidning den 2 April 2020. Recension av Inger Landström.
Det är ingen dålig jämförelse Eva Wilms tar till när hon hänger en starkt uppförstorad och lätt omtolkad kopia av Leonardo da Vincis porträtt av jungfru Maria, hennes mor Anna och Jesusbarnet mitt emot en lika stor målning föreställande henne själv och hennes egen mor och mormor. Men jag upplever det inte som någon övermaga självförhävdelse utan tvärtom som en både respektfull och personlig hommage till en av historiens största konstnärer.
Genom att placera in en barnversion av sig själv som en del av gruppen i Leonardos verk från 1498 skapar Eva Wilms en förenande länk mellan då och nu. Det är inte den religiösa symboliken som blir det viktigaste här, utan det tidlöst allmänmänskliga i kontakten mellan de tre generationerna.
Generationstemat återkommer i en målning som hänger allra längst in i galleriet. Den föreställer en äldre kvinna och en liten flicka – ett barnbarn? – i förtroligt samspel på en strand. Det är en helt realistisk skildring men med en vagt oroväckande underton som man ofta finner i Eva Wilms måleri. För vad är det för ett landskap mormodern har att erbjuda sitt barnbarn – den spruckna, förtorkade strandbädden verkar minst av allt lockande.
Mystiken tätnar än mer i målningen Berget där tre mänskliga gestalter nästan helt smälter in i en massiv bergvägg. Man kan ana att stenytans så naturtroget återgivna skiftningar har sin bakgrund i Eva Wilms kunskaper i marmorering, något som hon arbetat med bland annat vid kyrkorenoveringar.
Direkt kyrklig anspelning har förstås hennes små ikonliknande men till innehållet helt profana målningar där gamla symboler blandas med nya som uppdaterar dem till aktuell nutid.

Borås tidning 21 Nov. 2018. Recension av Agnes Brusk Jahn om utställningen på Galleri Jeanette Ölunds 35 års jubileum
(medutställare:) Klara Kristalova, Eva Hild Marie Capaldi, Lott Alfreds, Åsa Davidsson, Bodil Hedlund,
Eva Klasson, Dorina Mocan)
Eva Wilms visar å ena sidan barn som stjärnkonstellationer, som ett med stjärnhimlen likt barns drömmar, å andra sidan en familj mot sepiabakgrund. Bekymrade och älskande föräldrar.

Borås tidning 8 mars 2017. Recension av Rolf Haglund om utställning på Galleri Jeanette Ölund.
Galleri Jeanette Ölund går åter emot trenderna med två subtila som inte sällan sublima konstnärinnor (skulptören Åsa Holmlund åsyftas). Gemensamt utmanar de tiden och slentrianen. Båda arbetar med oerhörd stringens. Eva Wilms djupa studier i äldre måleritekniker fördjupar all kortsynthet. Inte minst naturnärheten, livet självt, för oss därför tätt inpå det prekära nuet. Deras konst biter.

Pontus Hammarén, chef för Borås konstmuseum inviger min utställning på galleri Jeanette Ölund 2/3 2017
Jag skulle vilja ge utställningen rubriken innerlighet. Det finns verkligen ingen ironisk distans i verken och även ödmjukhet kanske jag skulle vilja säga.
Stillheten är också mycket närvarande.
Jag tycker dina bilder har något skimmer av vemod över sig. Det kan vara en situation eller relation men jag skulle nog vilja säga att det handlar mer om existentiella tillstånd. En förtätad stillhet. Det är som om världen har stannat upp. Vi hämtar andan.

Borås Tidning den 2014-12-16 recension av Inger Landström från utställning på Galleri Jeanette Ölund
En tidlös andäktighet.
Den stämningen förmedlas direkt vidare i Eva Wilms målningar av barn som
leker vid vatten. Barnen är fotorealistiskt återgivna i utsökt blyertsteckning men insatta i en landskapsbild som ger en antydan om fara. Den djärva utflykten i en liten båt verkar inte helt riskfri och några har försiktigtvis stannat på stranden. Än mer skruvas oron upp i målningen av den lille som står ensam mitt i vattnet medan mörka moln tornar upp sig i bak-grunden.

Liljevalchs vårsalong 2012
TV 4 nyhetsmorgon 26/1
intervju med Mårten Castenfors som presenterar mina två verk
L:Lelle Modig / M:Mårten Castenfors
L: Vi går och tittar på lite snygga tavlor här på Liljevalchs vårsalong för det finns det gott om här. Vi kan väl börja med att titta på den här. För den är snygg och nånting säger den. Det ligger förstås i betraktarens öga men…vad säger du Mårten Castenfors, du som är chef för hela bygget här?
M; ja det här tycker jag är en väldigt fin målning, snygg vet jag inte men den är lågmäld. Det finns en stämning i den som är väldigt bra. Fint målad. Bra med lite blyerts och blandning (måleri tekniker) i den. Så att jag stödjer den målningen.
L; tror du att ni blir av med den här målningen? För ni säljer de här tavlorna?
M; ja det finns chans för det, det tycker jag. För den är så bra, den har kvalitet.

SvD Kultur 28/1 2012
Eva Wilms skickligt utförda målningar är i en klass för sig…
Erica Treijs
Läs hela artikeln: En befriande galen vårsalong

SvD Kultur 2/2 2012
Några andra som sticker ut är Eva Wilms…
Anna Brodow Inzaina
Läs hela artikeln: Lustfylld vårsalong

Expressen Konst 28/1 2012
Annars är de verk jag särskilt fastnar för till stor del gjorda av något äldre konstnärer, som Eva Wilms två målningar ”barnet”. Över flickan i skogslandskap som båda målningarna föreställer vilar en olycksbådande känsla av att något kusligt kommer att hända…
Therese Bohman
Läs hela artikeln: Vårsalongen: Liljevalchs konsthall

Separat utställning på Alingsås konsthall 2012 – TILLIT- 15/9-6/10

Alingsås Konsthall / Centre for Contemporary Art
Medeia Sogor Ekner
Utställningsintendent / Curator
”Eva Wilms måleri gestaltar stämningsfulla berättelser om mänskliga drömmar och upplevelser i en kombination av realistiska och naivistiska former. De personliga berättelserna är gåtfulla och präglas av underliggande psykologiska spänningar med barnet i centrum”

P4 Riks, 6/4 2015 Söndagarna med Stina Wollter.
Radiointervju om att försörja sig som konstnär/konsthantverkare