CV
Eva Wilms
Visual artist
Born 1960

Education:

2001-03 Qualified vocational education in older painting technicians, Nääs crafts and design
1985-2012 Various artistic exams
1984-85 KV:s art school (painting)
1983-84 Dômens art school (painting)
1983 Gerlesborg art school in Bohuslän

Juried exhibitions:

2015 Halland art association’s salon , Hallands Art Museum.
2015 Carlsberg foundation´s Portrait competition. National Museum of Danmark
2012 Liljevalchs Spring Salon, Stockholm
2011 Carlsberg foundation´s Portrait competition. National Museum of Danmark
2010 Artsalon Alingsås Art Hall
2009 Bohussalongen, Bohusläns Museum, Uddevalla
2008 Drawing exhibition Galleri Bohus, Uddevalla
2000 Nolhaga Castle Art Salon, Alingsås
1994 Göteborgs  Art Hall, December salon

Selected exhibitions:

2017 Gothenburgs Internationel Art Bienal Extended
2017 Gallery Bh5, Stenungsund
2017 Gallery Jeanette Ölund, Borås (separate)
2016 Hallands Art Museum, Halmstad (separate)
2016 Gallery Thomassen, spring exhibition, Gothenburg
2016 Gallery Majnabbe, Gothenburg (separate)
2015 Gallery Hera, Stockholm (separate)
2015 Kunstmaand Ameland, Netherlands
2015 Gallery Thomassen, Easter salong, Gothenburg
2014 Galleri Jeanette Ölund, Borås
2014 Swedish art association, Paris.
2013 Gallery Hera, Stockholm (separate)
2012 Alingsås Art Hall (separat)
2007 Gallery Natthagen, Norway (separate)
2007 Galleri Kc, Gothenburg (separate)
2007 Dergårdsgalleriet, Lerum (separate)
2006 Gallery Rita, Gothenburg (separate)
2005 Gallery Floras Rike, Gothenburg (separate)
2005 Gothenburg Art Association

Collections:

2017 Swedish Church
2016 Hallands Art Museum
2015 Swedish National art foundation
2014 Borås Art Museum.
2013 Ringhals Art collection.
2003-2018 Mural paintings
Large number of assignments performed in public and private environments.

Culture awards:

2017  Hallands Art Association Berlin Residency
2016 VG-regionens kulturstipendium
2015 Halland Art Museum Lappland (Sapmi) Residency
2015 Längmanska cultur foundation
2013 Gun och Åke G. Selins foundation
2013 San Michele, Capri Residency
2007 Swedish-Norway cooperation foundation
2006 Mannheimers foundation

Membership:

KRO The Swedish Artist’s National organisation
SVK  Swedish artists

Reviews:

Borås tidning 8 mars 2017. Recension av Rolf Haglund om utställning på Galleri Jeanette Ölund.
Galleri Jeanette Ölund går åter emot trenderna med två subtila som inte sällan sublima konstnärinnor (skulptören Åsa Holmlund åsyftas). Gemensamt utmanar de tiden och slentrianen. Båda arbetar med oerhörd stringens. Eva Wilms djupa studier i äldre måleritekniker fördjupar all kortsynthet. Inte minst naturnärheten, livet självt, för oss därför tätt inpå det prekära nuet. Deras konst biter.

Pontus Hammarén, chef för Borås konstmuseum inviger min utställning på galleri Jeanette Ölund 2/3 2017
Jag skulle vilja ge utställningen rubriken innerlighet. Det finns verkligen ingen ironisk distans i verken och även ödmjukhet kanske jag skulle vilja säga.
Stillheten är också mycket närvarande.
Jag tycker dina bilder har något skimmer av vemod över sig. Det kan vara en situation eller relation men jag skulle nog vilja säga att det handlar mer om existentiella tillstånd. En förtätad stillhet. Det är som om världen har stannat upp. Vi hämtar andan.

Västra Götalands Kulturstipendium 2016
Motivering:
”Genom temperans långsamma process skapar Eva Wilms verk med ett säreget skimmer.
Mötet mellan renässansens romantiska naturmotiv och detaljer från samtiden för tankarna till människans förgänglighet i relation till den beständiga naturen.
Självupplevd utsatthet skildras genom en äldre måleriteknik och med en skicklighet som upparbetats under lång tid. Och vi betraktare svävar mellan nu och då i en känsla av fjärran och nära”

Borås Tidning den 2014-12-16 recension av Inger Landström från utställning på Galleri Jeanette Ölund
En tidlös andäktighet.
Den stämningen förmedlas direkt vidare i Eva Wilms målningar av barn som
leker vid vatten. Barnen är fotorealistiskt återgivna i utsökt blyertsteckning men insatta i en landskapsbild som ger en antydan om fara. Den djärva utflykten i en liten båt verkar inte helt riskfri och några har försiktigtvis stannat på stranden. Än mer skruvas oron upp i målningen av den lille som står ensam mitt i vattnet medan mörka moln tornar upp sig i bak-grunden.

Liljevalchs vårsalong 2012
TV 4 nyhetsmorgon 26/1
intervju med Mårten Castenfors som presenterar mina två verk
L:Lelle Modig / M:Mårten Castenfors
L: Vi går och tittar på lite snygga tavlor här på Liljevalchs vårsalong för det finns det gott om här. Vi kan väl börja med att titta på den här. För den är snygg och nånting säger den. Det ligger förstås i betraktarens öga men…vad säger du Mårten Castenfors, du som är chef för hela bygget här?
M; ja det här tycker jag är en väldigt fin målning, snygg vet jag inte men den är lågmäld. Det finns en stämning i den som är väldigt bra. Fint målad. Bra med lite blyerts och blandning (måleri tekniker) i den. Så att jag stödjer den målningen.
L; tror du att ni blir av med den här målningen? För ni säljer de här tavlorna?
M; ja det finns chans för det, det tycker jag. För den är så bra, den har kvalitet.

SvD Kultur 28/1 2012
Eva Wilms skickligt utförda målningar är i en klass för sig…
Erica Treijs
Läs hela artikeln: En befriande galen vårsalong

SvD Kultur 2/2 2012
Några andra som sticker ut är Eva Wilms…
Anna Brodow Inzaina
Läs hela artikeln: Lustfylld vårsalong

Expressen Konst 28/1 2012
Annars är de verk jag särskilt fastnar för till stor del gjorda av något äldre konstnärer, som Eva Wilms två målningar ”barnet”. Över flickan i skogslandskap som båda målningarna föreställer vilar en olycksbådande känsla av att något kusligt kommer att hända…
Therese Bohman
Läs hela artikeln: Vårsalongen: Liljevalchs konsthall

Separat utställning på Alingsås konsthall 2012 – TILLIT- 15/9-6/10

Alingsås Konsthall / Centre for Contemporary Art
Medeia Sogor Ekner
Utställningsintendent / Curator
”Eva Wilms måleri gestaltar stämningsfulla berättelser om mänskliga drömmar och upplevelser i en kombination av realistiska och naivistiska former. De personliga berättelserna är gåtfulla och präglas av underliggande psykologiska spänningar med barnet i centrum”

P4 Riks, 6/4 2015 Söndagarna med Stina Wollter.
Radiointervju om att försörja sig som konstnär/konsthantverkare